Socialist Realism and Music
Sborník příspěvků z 36. ročníku Mezinárodního hudebně vědného kolokvia konaného v září 2001. Umění socialistického realismu je v současné době velmi diskutované téma. Sborník přináší ucelený vhled do dané problematiky. V podmínkách poúnorové politické situace vznikla potřeba popření předchozího avantgardního vzorce umění, určeného ve svých nejvýraznějších projevech pro relativně úzký okruh recipientů, a nastal proces širokého zlidovění a kolektivizace umělecké tvorby, její regulace prostřednictvím moci a s tím související centralizace a institucionální organizace. Nástup nového druhu umění úzce spojeného se státní mocí byl ale také demonstrativním přiznáním k nastupující sféře politicko-kulturního vlivu – v Sovětském svazu, odkud tento umělecký směr pocházel, bylo toto umění již dostatečně etablováno a jeho podoba měla sloužit jako normativní vzor ideálního uměleckého výrazu. Tématy jednotlivých příspěvků bylo umění, architektura a kulturní dědictví období socialistického realismu v zemích východní Evropy. Recepci a projekci v díle významných skladatelů přiblížili přední evropští muzikologové jako Miroslav K. Černý, Jiří Fukač, Helmut Loos, Ivan Poledňák, Leon Stefanija, Petr Macek, Mikuláš Bek, Lubomír Spurný, Kathrin Eberl, David Tompkins a další.
- 272
- 17 × 24 cm